ABD, güvenlik endişeleri nedeniyle Çin otomobil teknolojisini yasaklamayı hedefliyor
Önerilen düzenleme, Amerikan ve diğer büyük otomobil üreticilerinin önümüzdeki yıllarda ABD’deki araçlarda kullanılan önemli Çin yazılım ve donanımlarını aşamalı olarak kaldırmalarını gerektirecek. Biden yönetimi, Çinli şirketlerin bağlantılı araçlar aracılığıyla ABD sürücüleri ve altyapısı hakkında veri toplama olasılığı ve yabancı kuruluşların internet bağlantılı araçları ve navigasyon sistemlerini manipüle etme potansiyeli konusunda ciddi endişelerini dile getirdi.
Bir brifingde konuşan Ticaret Bakanı Gina Raimondo, yabancı düşmanların araç yazılımını gözetim veya uzaktan kontrol için kullanma yeteneğine sahip olmasının, yoldaki Amerikalıların gizliliğini ve güvenliğini tehlikeye atabileceği risklerini vurguladı. Raimondo, bir yabancı düşmanın potansiyel olarak araçları kapatabilmesi veya kontrol edebilmesi ve yaygın bir aksamaya neden olabileceği bir senaryoyu özetledi.
Önerilen yasaklar, Çinli otomobil üreticilerinin ABD yollarında kendi kendine giden araç testlerini de kapsayacak ve Rusya gibi diğer yabancı düşmanlar tarafından üretilen yazılım ve donanımları da içerecek. Bu ayın başlarında Biden yönetimi, elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi dahil olmak üzere Çin’den ithal edilen ürünlere uygulanan tarifeleri artırdı ve EV pilleri ile önemli minerallere yeni zamlar uyguladı.
Üst düzey bir yönetim yetkilisi, önerinin mevcut tüm Çin hafif hizmet araçlarını ve kamyonlarını ABD pazarından yasaklayacağını, ancak Çinli otomobil üreticilerinin “özel izinler” yoluyla muafiyet talep etmelerine izin vereceğini doğruladı.
Beyaz Saray Ulusal Güvenlik Danışmanı Jake Sullivan, Çin’in kritik Amerikan altyapısına kötü amaçlı yazılımlar yerleştirdiğine dair kanıtlar olduğunu belirterek, yollarda potansiyel olarak milyonlarca araç bulunmasıyla aksaklık ve sabotaj riskinin arttığını vurguladı.
Öneri, yazılım yasaklarının 2027 model yılında, donanım yasağının ise 2030 model yılında veya Ocak 2029’da yürürlüğe girmesi için bir zaman çizelgesi belirledi. Öneri hakkında 30 gün boyunca kamuoyu yorumları kabul edilecek ve Ticaret Bakanlığı kuralları 20 Ocak’a kadar sonuçlandırmayı hedefliyor. Kurallar tüm karayolu araçlarına uygulanacak ancak kamuya açık yollarda kullanılmayan tarım veya madencilik araçları hariç tutulacak.
Çin’in Washington Büyükelçiliği geçen ay planlanan eyleme itiraz ederek, ABD’yi piyasa ilkelerine ve uluslararası ticaret kurallarına uymaya çağırdı ve Çin’in yasal hak ve çıkarlarını savunacağı konusunda uyardı.
General Motors (NYSE:GM), Toyota (NYSE:TM), Volkswagen (ETR:VOWG_p) ve Hyundai (OTC:HYMTF) gibi büyük otomobil üreticilerini temsil eden Otomotiv İcat İttifakı, araçlardaki donanım ve yazılımın değiştirilmesinin zaman alacağı konusunda uyarıda bulundu.
Grup, bağlantılı araç teknolojisinin Çin dahil olmak üzere küresel olarak geliştirildiğini kabul etti, ancak ABD modellerinde Çin yapımı bileşenlerin yaygınlığı hakkında spesifik ayrıntılar veremedi.
Reuters bu makaleye katkıda bulundu.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.